Čo po strednej škole? Výška či práca?

28. apríla 2015, miastefanakova, Nezaradené

Téma vysokých škôl je stále aktuálna. Každým rokom sa stredoškoláci rozhodujú, kam budú smerovať ich kroky za vzdelaním. Nastáva otázka, na ktorú vysokú školu si podajú prihlášku? Je otázne, či to robia automaticky (veď v dnešnej dobe nemať vysokoškolské vzdelanie?) alebo sa aj naozaj zamýšľajú nad faktom, čo ďalej. Budem sa mať ako uplatniť s tým odborom, ktorý si teraz vyberiem? Budem prínosom pre spoločnosť v danej sfére? Bude ma práca zameranie baviť?

Možno si poviete, že nie je potreba pozerať tak ďaleko do budúcnosti a plánovať si niečo o päť rokov dopredu. Avšak, aj to sa dá argumentovať. Štatistiky hovoria o tom, že  každoročne končia tisícky vysokoškolákov z rôznych odvetví. To je v poriadku. Zaiste im všetci blahoželáme. Čo je však už horšie, je fakt, že sa im po skončení študentských čias naskytajú tri možnosti.

Prvou, teda tou najpriaznivejšou je ideál toho, ako by to malo vyzerať, keď mladý človek skončí školu s titulom magistra, inžiniera alebo doktora. Ideál je v tom, že po skutočne päťročnej drine (tej teoretickej i praktickej) nastúpia do zamestnania na full time s výbornými platovými podmienkami, o ktorých snívali ešte za školskými lavicami.

Akýsi stred tvorí druhá možnosť, ktorá je zároveň tou najhoršou možnou variantou pre každého, kto úspešne ukončí vysokú školu. Človek, ktorý si tie roky odsedel, prechádzal skúškami a teraz, aj s titulom, musí prekonať svoju hrdosť a chtiac-nechtiac prekročiť prah Úradu práce a nahlásiť sa ako nezamestnaný.

Poslednou, treťou možnosťou je odchod do zahraničia. Tento výber sa, žiaľbohu, rozvíja rok čo rok, viac a viac. Absolventov je veľa, práce a voľných pracovných miest na Slovensku málo. Z toho vyplýva, že ostať tu, na Slovensku je pre niektorých naozaj neprípustné.

Bohužiaľ, sú to jednoduché počty. Dva a dva sú vždy štyri. Štatistiky nepustia. Tie sú viac než jasné. Kde nastal problém? Myslím, že je to záležitosť dávnych rokov. Vysokých škôl je veľa. Sú také i onaké, dobré i zlé, kvalitné a i tie menej kvalitné.  Zjavne niekde nastal problém. Podrobná analýzy témy vysokých škôl je prečerpávaná z každej strany. Výsledky sú jasné. Okrem zdravotníctva, ekonomiky, hospodárstva nám v štáte nefunguje ani školstvo tak, ako by malo. Na druhej strane, pri takom množstve škôl nie je možné vybudovať jednotný systém a je nemožné dosiahnuť identickú kvalitu výučby na všetkých vysokých školách na Slovensku. Objavili sa už názory, že by sa niektoré školy mali spájať. Nad otázkou či by to pomohlo v kvalite visí otáznik. Ak, tak by to zredukovalo počet. Ktovie, kde nájsť to pravé riešenie na túto tému.